pondělí 28. prosince 2020

Obchod za rohem / The Shop Around the Corner (1940)


NOČNÍ SPECIÁL

Pan Matušek je vlastníkem velkého obchodu s koženým zbožím v Budapešti, který obsluhuje pět prodavačů a jeden poslíček. Největší respekt má služebně nejstarší Alfred Kralik (James Stewart). Jednoho dne do obchodu zavítá dívka Klára Novaková (Margaret Sullavan) s žádostí o práci. Alfred by ji nejraději odmítl, ale Klára přesvědčí pana Matuška, aby ji přijal – do blížící se vánoční sezóny se bude hodit. Od tohoto momentu se mezi Alfredem a Klárou rozpoutá vzájemná řevnivost, i když oba netuší, že přes dopisy si mnohokrát vyznali lásku. Udržují totiž dopisovací vztah přes inzerát, přičemž o skutečné totožnosti druhého pisatele nemají ani ponětí…

Opět americká vánoční romantická komedie, ovšem s notně evropským duchem. Za ten můžeme děkovat režiséru Ernstu Lubitschovi. Slavný tvůrce velice rád zasazoval zápletky svých filmů do evropského prostředí a často adaptoval divadelní hry autorů ze starého kontinentu, takže i tento přepis maďarské veselohry ponechal v kulisách předválečné Budapešti. V souvislosti s režisérem se často hovoří o tzv. „Lubitschově doteku (Lubitsch Touch)“, pro který ale neexistuje jednoznačný výklad a různí filmoví publicisté ho vysvětlují jinak. Jedná se o specifické kouzlo složené z ingrediencí typických pro Lubitschovu tvorbu, jenž můžeme cítit i v tomto filmu.

Na rozdíl od jiných Lubitschových komedií, jejichž protagonisté jsou diplomaté, šlechtici, podvodníci nebo umělci, má Obchod za rohem navíc tu výhodu, že s jejími hrdiny a příběhem (seznámení přes inzerát) se běžný divák může snadněji identifikovat. A díky přirozeným výkonům sympatických herců Jamese Stewarta a Margaret Sullavanové postavám opravdu od srdce přejete, aby skončila ruka v rukávě (do Kláry Novakové bych se zamiloval hned). Dialogy jsou prošpikované ironickým humorem (který nezapře židovský původ jejich autorů Raphaelsona a Lubitsche), jehož nositelem je především prodavač Pirovič v podání původně německého komika Felixe Bressarta („Budeme po zavírací hodině zdobit výlohu, takže nemusíme večeřet s Lásloovými. Není to báječné?“).

Musím říct, že mě fascinuje Lubitschova inteligentní režie, která má všechno v pevných rukou, nebojí se netradičních záběrů (Klára vyzvedávající dopis na poště), ale zároveň neexhibuje a vše působí naprosto lehce a přirozeně. A jsem okouzlený nápady jako vyznáním citů při přesvědčování k nákupu náprsní tašky, od kterých by se autoři dnešních romantických komedií mohli učit. Okouzlit se nechali i Billy Wilder, který měl na stěně své kanceláře léta nápis „Jak by to udělal Lubitsch?“ a Nora Ephron, jenž námět o dvojici známých, kteří se najdou přes inzerát, zopakovala po svém v Lásce přes internet.

Co ale oproti některým jiným Lubitschovým filmům chybí, je určité podivná morálka jeho postav. Takže hlavní hrdinka to netáhne se dvěma kamarády najednou jako v Lásce mezi umělci nebo nepodvádí svého manžela poté, co pro ni riskoval život, jako hrdinka jinak povedené válečné komedie Být či nebýt. Chápu, že řadu dnešních diváků právě tato témata na Lubitschovi přitahují, i když já se bez takových necudností obejdu. Ve vánočně laskavém Obchodě za rohem ale pro ně není místo.

Ernst Lubitsch označil Obchod za rohem za nejpovedenější film, který natočil. Někteří kritici ho řadí do žebříčků nejlepších filmů všech dob. Já jim tento názor rozhodně rozporovat nebudu.










Žádné komentáře:

Okomentovat