pondělí 9. prosince 2024

Prázdniny / The Holiday (2006)


NOČNÍ SPECIÁL 2024

Blíží se Vánoce. Londýnská novinářka Iris příliš šťastný advent neprožívá, protože její dlouholetý milenec oznámil zásbuby s jinou. V dobré životní fázi se nenachází ani hollywoodská střihačka trailerů Amanda, která se rozchází s přítelem po odhalení jeho něvěry. Amanda se rozhodne vyčistit si hlavu a na svátky zmizet do Anglie. Přes internet narazí na dům nabízený přes svátky k výměně bydlení - jeho majitelkou je právě Iris. Obě ženy se rychle domluví a tak se Amanda brzy ocitá v útulném domku ve vesnici nedaleko Londýna, zatámco Iris zamíří do i v prosinci slunného Los Angeles...



Po dlouholeté scénáristické spolupráci s exmanželem Charlesem Shyerem se Nancy Meyers posadila na režisérskou židličku a stala se z ní jedna z nejvýzamějších postav žánru romatické komedie. Stejně jako u další mistryně žánru Nory Ephron jsou její příběhy o výrazných ženských protagonistkách, na rozdíl od kolegyně méně čerpá z newyorskéhumoristické školy. Ve snímku Prázdniny se Meyers nepřímými i přímými narážkami přihlašuje ke svému největšímu vlivu, hollywoodským romcomům 30. a 40. let.


V jednom z dialogů filmu jsou připomenuta tzv. "meet cute", což je označení z filmařské hantýrky pro situace ve scénářích, které poprvé svedou dohromady hlavní hrdiny romatických komedií. Billy Wilder s I.A.L. Diamondem před zahájením práce na dalších stránkách scénáře napsali každý den jeden "meet cute" jako rozcvičku. V Prázdninách jsou rozehrány hned dvě milostné situace - dobrosrdečná Angličanka Iris (Kate Winslet) se pomalu sbližuje s hollywoodským filmovým skladatelem Milesem (Jack Black), zatímco bohatá Kaliforňanka Amanda (Cameron Diaz) prožívá románek s trochu tajemným Irisiným bratrem Grahamem (Jude Law). Právě kontrast dynamiky sbližování obou párů je zajímavý. Mezi Amandou a Grahamem jiskra přeskočí na první pohled a dvojice spolu stráví první společnou noc po nepříliš dlouhé konverzaci, Iris s Milsem se v podstatě celou stopáž oťukávají jako kamarádi, kteří si uvědomí, že spolu chtějí navázat něco víc. Právě vývoj mezi Iris a Milesem je oproti zažitým konvencím žánru poměrně pomalý, ale v životě takto pomalu vztahy někdy vznikají (jindy zase stejně rychle jako u Amandy a Grahama).



Oba slibné meer cute ale bohužel zůstávají trestuhodně nevyužité jako možný zdroj komediálních situací. Přitom se pro vyprávění o zhýčkané Američance, která se střetne s prostředím anglické vesnice, i pro neznalou Britku seznamující se pravidly hollywoodské džungle přímo nabízejí (hodně chudý náznak tohoto potenciálu se ozve v pasáži, kdy se Amanda potýká s nutnosí řídit v Británii automobil v levém jízdním pruhu). To je docela škoda, protože předchozí dva filmy Nancy Meyers  Po čem ženy touží i Lepší pozdě nežli později přinesly komických momentů víc. Prázdniny mají oproti zmíněným filmům nevyvážený scénář. Předvídatelnost příběhu asi není takový problém, nicméně je škoda některých prvoplánově citových momentů (jako je např. seznámení s dalšími členy Grahamovy rodiny). A i když píšu, že vyloženě vtipných míst není tolik, některé se opravdu povedly - např. seznamovací slovní přestřelka Amandy a Grahama nebo parádní narážka na film Absolvent ve scéně z videopůjčovny. Jinak ovšem Prázdniny nesou typické rysy jejího režijního stylu:



1) Obsazení hlavních i středních rolí oblíbenými zkušenými herci
To se v Prázdninách povedlo u ústřední čtveřice opravdu naplno. Herecky asi nejvíce zaujala výborná Kate Winslet (paradoxně její postava je z hlavního kvarteta nejvíce zakřiknutá), pro níž Meyers psala roli na tělo, stejně jako pro Jacka Blacka, který civilním výkonem trochu překvapí. Jude Law je v kůži ironického Brita jako ryba ve vodě a mně stojí za vyzdvihnutí i Cameron Diaz, která uplatňuje své zkušenosti z žánru v práci s časováním replik i fyzických gagů. Z výkonů Winslet a Lawa není vůbec poznat, že k nabídce zahrát si v romantické komedii přistupovali s respktem a obavami, že jim lehčí žánr nebude sedět. Ve výrazné vedlejší roli se dále blýskne devadesátiletý Eli Wallach jako poslední scénárista zlaté éry Hollywoodu. 



2) Interiéry, ve kterých chcete bydlet
Ve filmech Nancy Meysersové se setkáváme s profesně úspěšnými, materiálně zajištěnými postavami (právě v podání sympatických herců) žijícími v draze zařízených domech se stylovým nábytkem. Režisérka si na dekoracích interiérů skutečně dává záležet, což sama potvrdila v několika rozhovorech. Moderní designové vybavení citlivě kombinované s vintage prvky vytvářejí příjemné prostředí, do nějž při sledování filmu rádi uniknete, přistihnete se, že v něčem podobném sami chcete bydlet, až nakonec čerpáte inspiraci pro zařízení ve vlastním bytě. Estetiky Meyers si ostatně všimli různí internetoví bloggeři, kteří upozornily na její zálibu v dekoraci kuchyní, které vzhledem k okázalosti nepředstavují pro její úspěšně hrdinky vězení u plotny. V Prázdninách se neavíc mohla vyřádit hned dvakrát - na interiérech až pohádkově útulnéhom Irisině domku a na vybavení luxusně zařízené Amandině rezidence.


3) Pečlivě sestavený soundtrack
Hudební složce svých filmů věnuje Nancy Meyers podobnou péči jako té vizuální. Soundtrack ve filmu zpravidla přesně doplňuje nálady konkrétních scén, což platí pro orechstrální část i použité existující písně. Původní hudbu dostal na starosti Hans Zimmer, který zde (stejně jak v případě filmu Lepší pozdě nežli později) podle mě složil jeden ze svých nejlepších soundtracků (no je aspoň tochu melodický). Dobrý vkus Nancy Meyers se prolíná i ve výberu písní, ve kterém se prolínají osvědčené hity, oldies, známé songy v méně známých cover verzích, režisérčin oblíbený Stephan Grapelli a vzhledem k tomu, že jedna z hlavních postav je skladatelem filmové hudby, tak i odkazy na některé klasické melodie stříbrného plátna z pera Morriconeho nebo Williamse.


Za osmnáct let od premiéry Prázdniny získaly status diváky oblíbené vánoční romance. Nemají vtip ani přirozenou hloubku Lásky nebeské a vůbec by nevadilo, kdyby byly o nějaké pasáže kratší. Nakonec jsem nad těmito mouchami při sledování mávnul rukou, protože jsem se při sledování cítil útulně jako nad horkým babiččiným kakaem.  A to v předsváteční době není málo.














Žádné komentáře:

Okomentovat