pátek 23. prosince 2022

Remember the Night (1940)


NOČNÍ SPECIÁL 2022

Zlodějka Lee je krátce před Vánocemi zadržena za krádež šperků. Jelikož je proces odročen až do doby po svátcích, zaplatí za ní žalobce Joe kauci, aby si mohla užít poslední Vánoce na svobodě. Shodou náhod nakonec Joe veze Lee na Štedrý večer domů ke své matce a tetě Emmě, které žijí v malém městě v Pennsylvánii. Nesourodá dvojice k sobě po chvíli začne nacházet cestu...


Po Christmas in Connecticut  jsem dostal zálusk na další vánoční film s Barbarou Stanwyck. Remember the Night natočil podle scénáře Prestona Strugese režisér Mitchell Leisen a právě kontrast odlišností obou tvůrců definuje výslednou podobu snímku. Sturges plánoval, podobně jako ve svých pozdějších filmech Lady Eva a Příbeh z Palm Beach natočit ironickou komedii o milostné dvojici, jejíž lásku do jisté míry ovlivňuje čirý pragmatismus - nehodí se snad recidivistce, že jí podléhá muž, který ji může poslat znovu za mříže? Nicméně uhlazený Leisenův styl nakonec Sturgesovy záměry utlumil a režisér si výsledek přizpůsobil sobě na míru.

Leisen byl známý svým důrazem na výpravu (však se jí také před zahájením režijní dráhy věnoval), a proto ve filmu nechybí pečlivě budovaná atmosféra amerického maloměsta ve vánočním čase, která dokáže v mžiku naladit na sváteční náladu. Podobně nakažlivá je domácí pohoda v domě Joeovy matky a tety, navíc představitelky obou žen, Beulah Bondi a Elizabeth Patterson, působí natolik sympaticky, že byste je hned brali za členky vlastní rodiny. Příjemné naladění vrcholí ve scéně vánočního plesu a jen v několika málo momentech do ní pronikne scénáristův sarkastičtější rukopis - např. ve scéně s Leeinou odmítavou matkou nebo ve sturgesovsky otevřeném závěru, který nechává na divákově rozhodnutí, zda se jedná nebo nejedná o happy end.

Po boku Barbary Stanwyck v roli Lee se jako Joe poprvé objevuje Fred MacMurray. Tuto dvojici v budoucnu čekaly ještě tři další společné filmy vážnějšího rázu včetně legendární Pojistky smrti. Je osvěžující vidět oba herce spolu v komedii, která se později pro každého z nich samostatně stala jednou z domén. Zatímco MacMurrayho postava trochu doplácí na osekaný scénář (což rozvedu dále), Barbara zde dává průchod svému komediálnímu nadáním. I když jsem jí v podobné roli viděl už v jiných filmech, její podání Lee je natolik sympatické, že se mi jako polepšená kriminálnice tady líbila víc než v jiných filmech.

Prestonu Sturgesovi se podobně jako Billymu Wilderovi spolupráce s Mitchellem Leisenem vůbec nelíbila. Oba byly nespokojení s tím, jak Leisen uchopil jejich scénáře, že se rozhodli své další filmy režírovat sami. V tomto konkrétním případě Sturgesovi vadilo nejen uhlazení některých motivů, ale také vyškrtnutí plamenných soudních projevů Joea, díky nimž byla postava výraznější a nabízela prostor pro konverzační ekvilibristiku. Tyto pasáže by určitě pomohly lépe dokreslit, proč Joe patří mezi obávané státní návladní. Co ale Prestonu Sturgesovi natáčení přineslo, bylo přátelství s Barbarou Stanwyck a seznámení se s jejím talentem. Hned další rok napsal Stanwyck na tělo komedii Lady Eva, která patří k tomu nejlepšímu, co na veseloherním poli ve 40. letech vzniklo.

I když souhlasím se Sturgesovými výtkami, rozhodně musím přiznat, že v režisérem vybudovaném prostředí vánoční venkovské domácnosti jsem se při sledování uvelebil. Režisér podle mě selhal ve vedení některých vedlejších herců, zejména Sterling Holloway v roli bratrance Willieho. Oproti zmiňovanému druhému vánočnímu filmu Barbary Christmas in Connecticut vychází Remember the Night na počet gagů a slovních vtipů (zřejmě důsledek zmiňované nedobrovolné úpravy scénáře) jako chudší. Co se týče atmosféry vánočních svátků, nechává pozdější snímek daleko za sebou. 







Žádné komentáře:

Okomentovat