úterý 22. prosince 2020

Láska nebeská / Love Actually (2003)


NOČNÍ SPECIÁL

Je pět týdnů před Vánoci a Londýn se začíná oblékat do svátečního hávu. Spisovatel Jamie nachytá svou snoubenku při nevěře s jeho bratrem. Peter a Mark jsou nejlepší přátelé, ale Mark nevynechá jedinou příležitost, aby ukázal, jak nemá rád Peterovu novomanželku Juliet. Karen očekává, že její sarkastický manžel Harry svým vánočním dárkem dokáže, že i po letech manželství jí chce překvapit. Daniel se musí smířit se smrtí své manželky a také s tím, že zůstal sám na výchovu nevlastního syna. Nový premiér najde překvapivé sympatie k jedné ze svých sekretářek a konečně bývalá rocková hvězda se snaží zabodovat se svým novým vánočním singlem. Jak se osudy jich všech a dalších propletou během nadcházejícího adventu?

„I feel it in my fingers, i feel it in my toes…“ Lásku nebeskou jsem prvně zaregistroval v předpubertálním věku v době jejího uvedení v kinech. Pamatuji se na plakát u našeho multikina, na kterém mě upoutala společná účast některých herců, a také na recenzi ve (dnes již bohužel nevydávaném) filmovém časopise Premiere, který jsem v té době hltal. Tomáš Baldýnský ve své tehdejší recenzi napsal, že to není „film průlomový nebo naprosto bezchybný, ale prostě boží“. Pár měsíců po premiéře se Láska objevila na DVD, kde jsem ji viděl poprvé, a i když jsem v té době mnoha emocím postav nerozuměl, měl jsem z ní podobný pocit.

Tato „absolutní romantická komedie“ je dílem Richarda Curtise, který se poté, co spolu s Rowanem Atkinsonem přivedl na svět Mr. Beana, Černou zmiji a celou řadu výborných skečů, se stal specialistou právě na žánr úsměvných romancí. Jeho scénáře pro Čtyři svatby a jeden pohřeb, Notting Hill i první Deník Bridget Jonesové představují správně namixovaný koktejl uvěřitelné romantiky a inteligentního humoru, který i díky zpravidla skvělému obsazení oprávněně bodoval u diváků. Není divu, že se Curtis rozhodl ho namíchat i pro svůj režijní debut.

Původně měly být dva příběhy využité pro samostatné scénáře, ale jelikož se Curtisovi nepodařilo je dále rozvinout, rozhodl se je spojit a posílit o další dějové linky, až jich bylo deset. Pod částečným vlivem filmů Roberta Altmana je všechny vzájemně propletl, a to do atmosféry předvánočního Londýna. Opravdu klobouk dolů, kolik námětů obětoval pro jeden snímek, protože v podstatě každý z nich by při větším rozpracování mohl fungovat jako samostatný film (a to ještě jeden z nich o ředitelce školy, kterou navštěvují filmové děti Emmy Thompson a Alana Rickmana režisér s těžkým srdcem vystřihl, ale nebojte, je k nalezení na DVD) .

Právě kvůli celkovému počtu příběhových linií je každá z nich okleštěná o nastavované scény, které divák v některých romcomech najde, a film tak především ve druhé polovině může skákat z jednoho humorného či dojemného vrcholu na druhý. A tak jsme svědky vyznání nešťastné lásky pomocí cedulí, zábavných jazykových nedorozumění Colina Firtha a jeho španělské hospodyně, taneční kreace předsedy vlády, dětského vánočního koncertu, nesmělého randění herců z erotických filmů a také velké lítosti při prozření v dlouhodobém vztahu za znění zpěvu Joni Mitchellové. Všechny tyto výrazné scény navíc podbarvuje soundtrack skvěle vybraných písní spolu s krásnou hudbou Craiga Armstronga.

Nevím, jestli má cenu psát něco víc k hereckému obsazení, protože každý z příběhů táhne některá ze skvělých hereckých hvězd, jejichž jména mluví za vše. Příznivci britské televizní tvorby také určitě pookřejí, jelikož téměř v každé scéně se objeví nějaká jim povědomá tvář. Ale i tak pro pořádek zmíním výbornou Lauru Linney v roli nesmělé Sarah, Liama Neesona z doby, kdy ještě nebyl akčním hrdinou, skvělého Billa Nighyho, kterému role rockera Billyho Maca nakopla kariéru, či mého oblíbeného Martina Freemana, který tehdy ještě byl znám pouze divákům britcomů. Fanoušci francouzského filmu mohou netrpělivě vyhlížet cameo herečky Jeanne Moreauové.

Curits samozřejmě nezapomněl na své oblíbence Rowana Atkinsona a Hugha Granta, i když oba byli v podstatě náhradníci. Atkinsonovu komediální etudu měl původně předvést (také tehdy mimobritskému světu neznámý) Simon Pegg a v roli ministerského předsedy chtěl scénárista a režisér původně někoho staršího jako Anthonyho Hopkinse, Michaela Gambona nebo Michaela Crawforda.

Láska nebeská se stala doslova přes noc klasikou. Některé písně z jejího soundtracku se tradičně drží na vánočních playlistech mnoha rádií. Je to nejvánočnější film za několik posledních desetiletí, který asi dlouho nic nepřekoná. Můžeme totiž u jeho sledování prožívat to, co vlastně od Vánoc chceme – bavit se, smát, ale i dojímat. A na závěr opět ocituji Tomáše Baldýnského: „Pokud vám to připadá laciné, táhněte do háje, a nebo do filmového klubu.“










Žádné komentáře:

Okomentovat