Pouliční zpěvák Albért je okouzlený rumunskou imigrantkou Polou, ta si svými city k němu není jistá. Polu se snaží dobýt i zloděj Fred, o kterého ale dívka také nemá zájem. Útěk před Fredem Polu donutí strávit noc v Albertově bytě. Vlivem nešťastných okolností se však Albert s Polou musejí na čas rozloučit. Vydrží Pola během odloučení nezklamat Albertovu důvěru?
Hořká milostná komedie by pod
taktovkou jiného režiséra vyzněla jako tuctová předválečná lovestory, byť
leckoho může překvapit větší vztahová nezávaznost postav než u filmů mladšího
data (ta ale u snímků z 30. let není neobvyklá).* Ale (nejen) zvukové
prvenství mezi francouzskými filmy ji činí zajímavou. Clair si podobně jako
řada jiných tvůrců nebyl jistý přínosem zvuku, a tak zvukové pasáže střídá
s němými. To ale ve výsledku působí rušivě, protože kromě toho, že mluvené
dialogy chvílemi nahrazuje otevírání úst naprázdno, mění se i způsob vyprávění. Jeden
dějový uzel je odvyprávěný rychle slovy, druhý zas pomalu obrazem a divákovi
ze začátku trvá, než si na tyto přechody, které chvílemi brzdí tempo, zvykne.
Clair zároveň zkouší možnosti zvuku na některých vtípcích (zaseknutá gramofonová deska), hudebním doprovodu a písních – ústřední melodii si broukám ještě druhý den po zhlédnutí. Podobně si hraje i s kamerou, ze záběrů asi nejvíc zaujmou „rámující“ jízdy po střechách a patrech činžáků. Samozřejmě nechybí ani Clairův smysl pro humor, který se projevil především running gagem souseda polévajícího pouliční zpěváky vodou a u podnapilého hosta v bufetu, který je svědkem závěrečného rozuzlení milostných i jiných peripetií hrdinů.
Hlavní role Alberta a Poly si (velmi civilně) zahráli jejich jmenovci Albert Préjean a Pola Illéry. Pola měla stejně jako její postava rumunské kořeny a před odchodem do USA se objevila v několika francouzských filmech. Préjeanovy obličejové rysy trochu připomínají Jeana Gabina, jeho herecký projev je ovšem úplně jiný. Zaujal mě ale natolik, že jsem začal zvažovat vyhledání trojice filmů ze 40. let, ve kterých ztvárnil komisaře Maigreta.
Pod střechami Paříže předvádí náladu a kolorit předměstské čtvrti francouzské metropole (ač postavené ve studiu) přesně tak, jak si je představovat chceme. Způsob propojení milostného příběhu s jemným humorem určitě ovlivnil i Françoise Truffauta, i když ten nemohl Clairovi přijít na jméno. Jen je škoda, že střídání zvukových pasáží s němými občas podrobuje divákovu pozornost zkouškám. O rok mladší, již plně zvukový Milión, tím již trpí méně.
Žádné komentáře:
Okomentovat